Allmänna villkor

Köp- och leveransvillkor för JF Johansson Skor AB Webbshop

Bakgrund

Välkommen till Jedviks webbshop! Vi erbjuder klassiska märkesskor och väskor av hög kvalitet för både dam och herr, kombinerat med en kollektion av trendiga smycken och accessoarer. Välkommen till våra tre butiker med kunnig personal och personlig service.

Jedviks startades i slutet av 1970-talet och låg då mitt emot Palace-huset på Södra Hamngatan i Göteborg. En äldre generation minns företaget under sitt ursprungliga namn från 40-talet då det hette Lagersons.

Priser

Vid beställning gäller det pris som anges i webbshopen. Prissänkningar och kampanjer kan skilja sig mellan våra fysiska butiker och vår webbshop. Alla priser är inklusive 25% moms och i svenska kronor. Priset innefattar inte frakt- och/eller administraationsavgifter om ej annat angivits.

Frakt

Just nu har vi fraktfritt! Vill du göra ett byte eller returnera gratis är du välkommen i en av våra fysiska butiker i Göteborgsområdet. I annat fall, om du skicka tillbaka varor du beställt på vår webbshop så tillkommer en returfrakt på 39 kronor per skickad retur.

Åldersgräns

För att ha rätten att handla ska du ha fyllt 18 år.

Beställning

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och lagersaldofel. I det fall där det finns ett begränsat antal varor och en annan kund lägger samma vara som du valt i sin varukorg och slutför köpet före dig, kommer varan inte längre att finnas i din varukorg vid betalningen.

Vi reserverar oss för att varor som visas i webbshopen kan ha utgått och att eventuella tryckfel kan förekomma. Innehåller din beställning flera varor men vi av någon anledning inte kan leverera alla, kommer vi inte att restnotera de som för tillfället inte finns på vårt lager. Om du vill köpa denna vara är du välkommen att lägga en ny order vid senare tillfälle eller välja en annan vara.

Vi reserverar oss också för att färgåtergivningen inte alltid stämmer överens med varans verkliga färg. Blå och lila toner är ofta mycket svåra att återge.

Betalsätt

Vi tillhandahåller betalningstjänster via Klarna. Du som kund kan erbjudas ett flertal olika betalningsmetoder som faktura, kontokredit/delbetalning, kortbetalning eller banköverföring.
Ytterligare information om betalningsvillkor får du när du kommer till ”kassan”. Du kan även gå in på Klarna för ytterligare information.

Bekräftelse av beställning

När din order är skickad kommer en bekräftelse på ditt köp till den mail-adress du har angivit vid din beställning. Där anges även paketets kolli/id-nummer. I det fall varan inte kan levereras får du information om detta via mail och inga pengar kommer naturligtvis att dras från ditt konto. Om du inte har fått detta mail inom 4 dagar från det du lade beställningen ber vi dig kontakta kundtjänst, info@jedviks.se.

Avbeställning och ändring av order

Om du som kund vill göra en avbeställning eller ändra din order rekommenderar vi dig att kontakta kundtjänst så snart som möjligt efter att beställningen lagts. Vår ambition är att packa varorna så snabbt som möjligt efter att din order är lagd. Om varan redan är skickad kan vi inte stoppa leveransen utan då får du istället använda din ångerrätt och skicka tillbaka varan till vårt lager.

Leverans

Ditt paket levereras med Posten Logistik AB till ditt närmaste utlämningsställe. Du måste ta med dig legitimation vid uthämtningen. Om du inte själv har möjlighet att hämta ut paketet måste ditt bud kunna uppvisa både sitt och din legitimation. Du måste även kunna ange paketets kolli/id-nummer som du fått med beställningsbekräftelsen.

Vi ansvarar för att leveransen kommer fram till utlämningsstället. Du som kund ansvarar för att adressen som lämnas vid beställningen är korrekt. Varorna levereras till dig så fort som möjligt, normalt 3-5 vardagar efter ditt köp.

Under högsäsong kan leveranstiden bli något längre beroende på hur hög orderingången är. Vid mottagen leverans ska du som kund kontrollera att varorna stämmer överens med det du köpt. Om det föreligger fel i leveransen skall du omedelbart meddela oss detta genom att maila till kundtjänst på info@jedviks.se.

Avisering och uthämtning

När ditt paket har ankommit till utlämningsstället får du information om detta via sms, e-mail eller brevavi. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar. Vi rekommenderar att skada som orsakats under transporten anmäls direkt på utlämningsstället.

Paketsök

Du kan söka efter ditt paket på www.posten.se genom att ange det kolli/id-nummer som du fått med beställningsbekräftelsen.

Ångerrätt

Vi hoppas att du som kund ska vara nöjd med varan du fått hem men om du inte skulle vara det har du 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och Hemförsäljningslagen. Det gäller även prissänkta varor. En förutsättning är att varan är endast provad inomhus.

Provning av vara

Du kan utan kostnad prova varan inomhus. Hantera varan varsamt för att se om den passar din fot och tilltänkt användning. Prova varan som du skulle ha gjort i butik. Om du provat skon på ett sådant sätt att den inte går att sälja till en annan kund förbehåller vi oss rätten att vid återbetalningen göra ett avdrag på 100% för värdeminskningen. Varan skal alltid returneras i sin originalförpackning.

Retur och byte av vara

Enklast är att returnera eller byta varan i någon av våra fysiska butiker, det är då kostnadsfritt. Adresser till våra butiker hittar du här. Vid retur eller byte i våra butiker vill vi att du tar med följesedeln som bevis på betalning. Om du vill returnera varan till vårt lager så använder du returfraktsedeln som ligger med i paketet vid leveransen och sätter fast den på det noggrant inslagna paketet.

Använd samma förpackning och kartongen som varan låg i vid leveransen. Lämna sedan in paketet på utlämningsstället. Tänk på att du som kund ansvarar för varan under transporten till oss.

Om du väljer att skicka tillbaka varor så använd alltid retursedeln som följer med i ditt paket. Då kostar returen 39 kronor per frakttilfälle. Du betalar ingenting när du lämnar in paketet utan summan dras automatiskt av från varuvärdet vi betalar tillbaka. Om du av någon anledning inte vill använda returfraktsedeln kan du givetvis betala porto själv och skicka varan till:

Jedviks/JF Johansson Skor
Hulda Mellgrens Gata 5
421 32 Västra Frölunda

Använder du returfraktsedeln måste du använda Postens återlämningsställen. Använder du vanligt porto kan du lämna paketet på valfritt ombud, observera att fraktkostnaden kommer bli dyrare.

Om du vill byta en vara i vår webbshop tillämpar du din ångerrätt på samma sätt som ovan och gör sedan ett nytt köp på den vara du vill byta till. Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som vid köp. Varor som är köpta i fysisk butik kan endast returneras till fysisk butik. Vi löser inte ut returer mot postförskott.

Reklamation

Vi ansvarar för att varor som levereras går iväg i felfritt skick. Om du ändå inte tycker att varan uppfyller dina kvalitetskrav eller om det är fel på varan är det enklaste sättet att reklamera varan i någon av våra butiker.

Glöm inte att ta med följesedeln som bevis på betalning. Om du väljer att skicka tillbaka varan till vår webbshop ska kundtjänst kontaktas innan varan skickas iväg. Detta gör du enklast via e-mail, info@jedviks.se.

Vi vill att du använder den förbetalda returfraktsedeln som finns med vid leverans och lämnar paketet på något av postens återlämningsställen.

Skada som uppstått under leverans bör noteras i samband med utlämningen. Vid en godkänd reklamation debiteras ingen returfrakt och fraktkostnad för köpet återbetalas. Om du av någon anledning saknar din returfraktsedel så kontakta kundtjänst, info@jedviks.se.

Återbetalning

Återbetalning till ditt konto sker inom 14 dagar från det att vi tagit emot returen eller efter att reklamationen blivit godkänd.

Ej utlösta paket

Vi debiterar dig 150 kr för paket som ej hämtas ut. Denna summa dras av automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka. Detta belopp täcker kostnader vi får för expediering, packning, emballage, frakt, returfrakt, returbehandling samt insortering tillbaka på lagret.

Dataskyddspolicy

Klicka på länken nedan för att öppna vår Dataskyddspolicy.
Där hittar du all information kring hur vi hanterar personuppgifter.

DATASKYDDSPOLICY (pdf)

Bedrägeri

Vi förbehåller oss rätten att häva köpet om bedrägeri misstänks och polisanmäler alla misstänkta stölder och bedrägerier.

Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, strejk, myndighetsbeslut eller andra händelser som ligger utanför vår kontroll och som skäligen inte kunnat förutses ska hänföras till Force Majeure. Detta innebär att vi befrias från förpliktelsen att fullgöra ingångna avtal.
Har du frågor som rör vår webbshop eller våra produkter är du välkommen att kontakta vår kundservice enklast via mail:
info@jedviks.se